Tajfutásért-Pécs - Trail-O

tajekozodasisportok

Trail-O

Trail-O

honlap_trail_o.jpg  A Trail-O versenyszámot alapvetően a mozgássérülteknek találták ki, de bárki részt vehet rajta, hiszen különböző kategóriákban folyik a versengés. A szakág nevét már többen megpróbálták átültetni a magyar nyelvre, de eddig nem sikerült igazán jó kifejezést találni.
Aki a tájékozódási képességét fejleszteni akarja annak kimondottan ajánlott a versenyen való elindulás legyen mozgáskorlátozott, vagy sem!
A részvételhez semmilyen speciális felszerelésre nincs szükség! Nem árt ha van nálad egy tájoló, de ezen kívül nem szükséges más! Utcai ruhában sétálva részt vehetsz a versenyen! Amennyiben mozgássérült vagy a kerekesszékedben kényelmesen végiggurulhatsz a kijelölt útvonalon. Időd van rengeteg, ugyanis a szintidő az egy-két kilométeres pályán rendszerint másfél és két és fél óra között van.

A Trail-O verseny szabályai:

A rajt pillanatában kapsz egy tájfutó térképet melynek méretaránya: 1:3000, 1:4000 vagy 1:5000 és megkapod a versenyzőkartonodat is. A térképre be vannak rajzolva a pontok, melyeket a megadott sorrendben a kijelölt útvonalon meg kell közelítened az úgynevezett "nézőpontig". A nézőpontból "nézve" a megkapott pontmegnevezés (szimból) és a térkép alapján ki kell választanod azt a pontot ami szerinted a térképen jelölt helyen van és a versenyzőkartonra a megfelelő választ kell megadnod.

Minden pontnál vannak úgynevezett "álbóják", melyek rossz helyre vannak kihelyezve. Természetesen úgy, hogy minél nehezebben lehessen kiválasztani az "igazit". Sőt van olyan is, amikor egyik bója sincs jó helyen! Ne lepődj meg, ha a nézőpontban állsz, és nem látsz minden bóját! A pontok ugyanis úgy vannak elhelyezve, hogy ülő helyzetből lehessen látni mindegyiket. Elvégre a kerekesszékes versenyzőknek is jól kell látniuk a pontokat! Tehát ha nem látod az összeset, akkor tessék leguggolni! Ez a verseny alatt a legnehezebb fizikai feladat! Azt, hogy hány bóját kell látnod az adott pontnál, azt a pontmegnevezés második oszlopából tudhatod meg! A-E, jelölés esetében öt bójának kell kint lennie (A, B, C, D, E)! A-D jelölés esetén csak négynek (A, B, C, D), A-C esetén háromnak (A, B, C)!

Ha látod mindegyik bóját, és kiválasztottad a szerinted megfelelőt, akkor a nézőpontból nézve balról jobbra indulva nevezd el őket A-B-C-D-E jelűeknek. A versenyzőkartonon arra a helyre kell bélyegezned, ahol az általad kiválasztott bója betüjelét látod. Tehát, ha balról a harmadik bója van szerinted jó helyen akkor a "C" helyre kell jelölnöd, és ezután mehetsz tovább a következő pontra! A nézőponttól előre és hátra lehet mozogni, csak az utat elhagyni nem lehet. Ha a térképen x-szel van egy út/ösvény jelölve vagy ha a terepen szalag van lefektetve, arra tilos a haladás. Egyébként utakon mozoghatsz. Így kell haladnod pontról-pontra a kijelölt útvonalon előre, míg a célt el nem éred!
Vigyázat! Van olyan eset is, mikor egyik bója sincs a jó helyen! Ilyenkor a versenyzőkartonon az adott sorban az utolsó a "Z" helyre kell jelölni! A "komolyabb" versenyeken van még egy plusz nehezítés! Vannak úgynevezett gyorsasági pontok, melyek nincsenek rárajzolva a térképre. Ezeknek a pontoknak a nézőpontjában megállva, ha nem vagy mozgássérült akkor leülve, ott a helyszínen kapod meg a pont térképrészletét, és a pontmegnevezését. A térkép kézbevételekor elindítunk egy stoppert, és amikor kiválasztottad az általad jó helyen levő bóját, akkor leállítjuk. Itt legfeljebb egy perced van a válaszadásra, ezután leállítjuk az órát.
  Az általad kiválasztott bója jelét, és a kiválasztás alatt eltelt időt másodpercben ráírjuk a versenyzőkartonodra. Holtverseny esetén, ha több versenyző is eltalálja az összes jó bóját, a nyertes az, akinek a legrövidebb az időmért pontoknál az ideje!

Fotók a sprtágról itt tekinthetők meg.